روستای کندوان یکی از سه روستای صخره ای جهان را بیشتر بشناسیم
نوشته شده توسط : های هالیدی

 


معماری بومی روستای کندوان معماری صخره‌ای می‌باشد،این روستا به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده است.معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن،یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید چرا که در کاپادوکیا ترکیه و داکوتا آمریکا که هر دو دارای معماری صخره‌ای هستند،کسی زندگی نمی‌کند.
هوای این روستا کوهستانی و ییلاقی بوده و وجود آب معدنی گوارا که از دل کوه سرچشمه می گیرد برای رفع امراض کلیوی بسیار موثر می باشد.
روستای کندوان

جاذبه های گردشگری روستای کندوان

روستای کندوان
چشمه های زیبای معدنی کندوان از جاذبه های گردشگری این روستای 6000 ساله محسوب می شود. آب این چشمه ها با کمترین درصد سنگینی برای بیماریهای کلیوی بسیار مفید است.این دهکده همچنین دارای بازارچه و نمایشگاه های متعدد گیاهان دارویی، صنایع دستی و آثار تاریخی است.شرایط ویژه این روستا،گردشگران داخلی و خارجی را از دور و نزدیک با توجه به آب و هوای مطبوع و طبیعت سرسبز به سوی خود جلب می نماید.
روستای کندوان
روستاي كندوان داراي مسجد،حمام،مدرسه و آسياب مي باشد که كران مسجد يكي از بزرگترين كران هاي روستا را تشكيل داده است. به دلیل شكل مخروطي خاص اغلب كران هاي داراي طبقات مختلف هستند و از داخل با يكديگر ارتباط ندارند.
پروفسور دیوید رول باستان شناس مشهور انگلیسی در سفر به ایران و کشف نخستین مسیر پستی دنیا،قدمت کندوان در این مسیر را یکی از استنادات خود برای نظریه یکجانشینی بشر غارنشین و زندگی اجتماعی انسانها، قرار داده است.

سفر به کندوان

روستای کندوان
ماشین تنها راه ورود به روستای کندوان می باشد.شما به راحتی می توانید پس از پرواز به تبریز،از بزرگراه کناری تبریز به شهر جدید "سهند" و از آنجا وارد "اسکو" وکمی بعد به کندوان برسید.

چگونگی پیدایش روستای کندوان

روستای کندوان
در اثر فعل و انفعالات آتشفشاني كوه هاي سهند؛روستای کندوان در يكي از خوش آب و هواترين نقاط ايران ايجاد شده كه بيشتر به نظر خواب و خيال مي آيد.ده ها كران چندتايي، جفتي، تكي، مخروطي شكل و دوك مانند؛يكي از بهترين مناظر طبيعي ايران را مجسم ساخته است.از دهانه ‏هاي آتشفشان سهند و ديگر كوه هاي آتشفشاني اطراف،طي هزاران سال،مواد مذاب بيرون مي ‏جهيده است.اين گدازه ها در طي قرون متمادي روي هم انباشته و به تدريج بر روي آنها پوسته ‏اي از سنگ ایجاد گرديده است.توده ها و گدازه هاي مذاب آتشفشاني به وسيله باد و بوران طي هزاران سال متمادي تغییر شكل داده و به فرم كران در آمده است.به تدريج قسمت هاي كمتر سخت كران ها ريخته و قسمت هاي سخت‏تر باقي مانده و وضعيت كنوني را كه بيشتر به معجزه طبيعي شباهت دارد ايجاد نموده است.باد و باران مفرط به خصوص در كران هاي ناحيه ورودي روستا بيشتر موثر بوده و صدمه زيادي به آنها وارد آورده، در صورتي كه در شرق و انتهاي روستا به خاطر وجود تپه هاي مرتفع كران ها بلندتر و سالم‏تر باقي مانده است.
روستای کندوان
در كندوان؛ شكل خارق العاده و چشمگير و خاص طبيعت است كه انسان را به سوي خود كشيد.به خصوص انساني را كه سرگردان گشته و براي دفاع از زندگي خود در جستجوي پناهگاه امني است.در اين مورد احتمالا حمله مغولان سبب شد كه مردم روستاهاي اطراف و بخصوص "حيله ور" از موقعيت طبيعي كران ها استفاده نموده به تدريج درون كران ها را خالي كرده و در آنها مستقر شوند.بدين ترتيب هم خود را از نظر مقابله با بيگانگان در امان ديدند هم سكونت در كران ها را در تابستان و زمستان برای مقابله با سرما و گرما كاملاً مطبوع يافتند.
روستای کندوان
کلمه کندوان از دو کلمه (کند) و (جان) تشکیل شده و در اصطلاح ترکی به معنی (ره) و جان به معنی (خود ئوز) است با توجه به شرایط اقلیمی سرد و یخبندان و توپوگرافی سخت و ناهموار منطقه مردم توانستند با دستیابی به کران‌ها و ایجاد حفره در آنها خود را در مقابل شرایط سخت اقلیمی حفظ کنند.این امر موجب شده که کلمه جان در آخر کلمه کند به عنوان پسوند قرار گیرد و کلمه کندوجان را به وجود آورد.
روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان

گردآوری از:HiHoliday.ir



:: برچسب‌ها: تور ایرانگردی,تور استانبول,تور ترکیه,تور لحظه آخری,پرواز چارتر تبریز,جاذبه های گردشگری تبریز,روستای کندوان,جاذبه های گردشگری ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: